آخـــــرین مقالات و اخـــبار حقوقی

مهر 28, 1403

تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد

این مقاله یک راهنمای کامل و دقیق درباره تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد است که به تمامی سوالات شما پاسخ می دهد. مطابق قوانین حمایت خانواده مرد متاهلی که قصد ازدواج مجدد دارد، باید رضایت همسر خود را جلب کند و مهریه که جزو حقوق مالی همسرش است را به او پرداخت نماید. تمکن مالی مرد تعیین کننده پرداخت یک‌جا یا پرداخت اقساطی مهریه است. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات کاملی درباره مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد در اختیار شما قرار دهیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

درخواست اعسار مهریه

مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد چگونه پرداخت می شود؟

وقتی مرد به دلایل قانونی، قصد ازدواج مجدد داشته باشد باید مهریه همسرش را پرداخت کند. آنچه تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد را تعیین می‌کند وضعیت مالی وی است. یعنی در صورتی که مرد برای پرداخت مهریه تمکن مالی داشته باشد باید مهریه را به صورت یک جا و نقدی پرداخت نماید تا بتواند برای ازدواج دوم اقدام نماید. اما در مواردی که مرد با دلایل قانونی قصد ازدواج مجدد داشته باشد اما تمکن مالی پرداخت یک جای مهریه را نداشته باشد می‌تواند به دادگاه درخواست اعسار مهریه ارائه نماید و مهریه را به صورت تقسیط پرداخت نماید.
تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد به این شکل است که حتما باید پرداخت شود و مردی که توان پرداخت یک جای آن را نداشته باشد باز هم موظف است این بدهی مالی را به طور کامل تسویه کند. به عبارت دیگر ازدواج مجدد مرد سبب از بین رفتن حقوق مالی زن نمی‌شود و قانونگذار تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد را تعیین کرده است. مواردی که از نظر قانون به مرد اجازه ازدواج مجدد می‌دهد شامل موارد زیر است:

تعیین تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد

نمونه درخواست ازدواج مجدد بعد از عدم تمکین

ریاست محترم مجتمع قضایی……..
با سلام و احترام به استحضار می رساند:
اینجانب با خوانده به موجب عقد نامه شماره……..مورخ…….. ثبت شده در دفترخانه شماره…….. عقد ازدواج دائم منعقد کرده‌ایم. با توجه به اینکه خوانده از انجام وظایف شرعی و قانونی خود در تمکین از شوهر امتناع می کند، تقاضا می‌کنم با استناد به بند سوم از ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده، حکم به تجویز ازدواج مجدد در حق اینجانب را صادر نمایید.

بعد از ازدواج مجدد مرد مهریه همچنان اقساط باقی می ماند؟

یکی از مهم‌ترین شروط ازدواج مجدد مرد، رضایت همسر اول است و باید تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد توسط دادگاه تعیین شود. در واقع یکی از شرایط ضروری برای کسب رضایت همسر اول، تعیین تکلیف مهریه است.
برای آشنایی بهتر با وضعیت تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد لازم است بدانید پس از ازدواج هم مهریه به صورت اقساط پرداخت می‌شود یا بعد از ازدواج مرد دیگر وظیفه‌ای برای پرداخت مهریه ندارد. همانطور که پیش از این هم گفتیم در صورتی که مرد تمکن مالی مرد برای پرداخت نقدی و یک جای مهریه را نداشته باشد، می‌تواند با درخواست اعسار مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند. حتی بعد از ازدواج مجدد هم مرد موظف است اقساط مهریه را پرداخت نماید و نمی‌تواند به بهانه ازدواج از پرداخت اقساط مهریه امتناع کند.

مدارک مورد نیاز برای تعیین تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد

پیش از این هم توضیح دادیم برای ثبت ازدواج مجدد مرد، لازم است رضایت همسر اول جلب شود و وضعیت مهریه مشخص شود. زیرا دفترخانه بدون اجازه همسر اول یا حکم دادگاه نمی‌توند ازدواج دوم مرد را ثبت نماید. مدارک مورد نیاز برای ارائه به دادگاه شامل شناسنامه و کارت ملی زوجین، جواب آزمایش‌های پیش از ازدواج و مدارک کافی برای اثبات ناشزه بودن، غیبت زن و… است.

اگر زن ازدواج کند تکلیف مهریه چه می شود؟

 یکی از سوالات متداول اغلب افراد درباره تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد این است که با ازدواج مجدد زن، مرد باز هم موظف به پرداخت مهریه هست یا خیر. بهتر است بدانید به لحاظ قانونی زن مالک مهریه است و مرد در صورت داشتن یا نداشتن تمکن مالی موظف به پرداخت مهریه است. همچنین در مواقعی که مهریه تقسیط می‌شود مرد نمی‌تواند به دلیل ازدواج مجدد زن، از پرداخت اقساط مهریه امتناع کند. با این حساب همانطور که با ازدواج مجدد مرد، همچنان وظیفه پرداخت اقساط مهریه را به عهده دارد، با ازدواج مجدد زن هم وظیفه پرداخت اقساط مهریه پابرجاست. به عبارت دیگر در صورت طلاق و ازدواج مجدد زن بعد از طلاق، مرد مشمول معافیت از پرداخت اقساط مهریه نمی‌شود.

جمع بندی

مهریه از حقوق مالی زن است که در صورت ناشزه بودن یا ترک زندگی هم از بر عهده مرد قرار دارد. با اینکه در شرایط خاصی مرد امکان ازدواج مجدد دارد اما باز هم موظف است مهریه را به صورت یک جا یا قسطی پرداخت نماید. حتی با ازدواج مجدد زن هم حق دریافت مهریه از بین نمی‌رود و می‌تواند اقساط مهریه را دریافت نماید. سعی کردیم راهنمای کاملی درباره تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

الهام قاسمی وکیل پایه یک دادگستری در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه

جستجو