آخـــــرین مقالات و اخـــبار حقوقی

مهر 20, 1403

شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر چگونه است؟

نفقه از حقوق زن است که بعد از ازدواج به عهده مرد قرار می‌گیرد. مرد موظف است نیازهای متعارف زن مانند مسکن، پوشاک، خوراک، اسباب و اثاثیه منزل و هزینه‌های درمان را تامین کند و کارشناس برای تعیین آن به نیازها و شان زن توجه می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات کامل درباره شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر را به شما توضیح دهیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

راه های گرفتن نفقه شامل چه مواردی است؟

شرط ضروری برای دریافت نفقه این است که زن از شوهر خود تمکین کند. در مواردی که زن از شوهر خود تمکین می‌کند اما مرد درصدد تامین نیازهای متعارف وی برنمی‌آید، زن می‌تواند برای دریافت هزینه نیازهای متعارف و متناسب با شان خود شکایت نماید. برای اینکه با شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر آشنا شویم باید بدانیم زن برای دریافت نفقه چه راه‌هایی دارد.

دو راه برای دریافت نفقه زن وجود دارد؛ زن می‌تواند برای دریافت نفقه به دادگاه خانواده یا دادگاه کیفری مراجعه کند.

دریافت نفقه زن از طریق دادگاه کیفری

 در مواردی که زن بعد از دستور دادگاه حقوقی هم نتوانسته مرد را ملزم به پرداخت نفقه کند، می‌تواند شکایت خود را به دادگاه کیفری ارائه نماید. در واقع در این روش به جای ثبت دادخواست حقوقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، لازم است دادخواست کیفری به دادگاه کیفری ارائه و ثبت شود. اگر دنبال شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر هستید لازم است بدانید ثبت دادخواست در دادگاه در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود و فرایندی زمان‌بر و طولانی نیست.

 

دادگاه خانواده برای گرفتن نفقه

دریافت نفقه زن از طریق دادگاه خانواده

 یکی از شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر مراجعه به دادگاه خانواده است. متقاضی می‌تواند دادخواستی حقوقی با موضوع درخواست نفقه تنظیم کند و با همراه داشتن مدارک مورد نیاز آن را به دادگاه ارائه نماید. 

خانم متقاضی دریافت نفقه می‌تواند با در دست داشتن مدارک فوق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست دریافت نفقه را تنظیم نماید. فرایند رسیدگی به درخواست خانم به این صورت است که پس از ثبت دادخواست و تعیین وقت رسیدگی به پرونده، مرجع قضایی مدارک را بررسی می‌کند و به بررسی اظهارات خانم و آقا می‌پردازد. پس از بررسی مدارک مراجع قضایی حکم پرداخت نفقه را صادر می‌کد و مرد موظف می‌شود نفقه را به همسر خود پرداخت نماید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن نفقه

وقتی از شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر صحبت می‌کنیم لازم است بدانیم زن موظف است چه مدارکی را به دادگاه ارائه نماید. بهتر است بدانید خانمی که ادعا می‌کند همسرش نفقه پرداخت نمی‌کند، باید دلایل و مدارک کافی برای اثبات این موضوع داشته باشد و به دادگاه ارائه کند. زن می‌تواند برای ادعای اثبات از اقرار، سوگند و شهادت استفاده کند. مدارک و اسناد فوق باید به دادخواست و سند ازدواج پیوست و در اختیار قاضی قرار داده شود.

گرفتن نفقه چقدر طول می کشد؟

یکی از سوالات متداول درباره شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر این است که چقدر طول می‌کشد زن بتواند مرد را ملزم به پرداخت نفقه نماید. واقعیت این است که نمی‌توانیم زمان مشخصی برای آغاز تا پایان طرح شکایت نفقه اعلام کنیم. زیرا شرایط پرونده‌های مختلف با هم متفاوت است و ممکن است فرایند رسیدگی به آن‌ها متفاوت باشد. از طرف دیگر تعداد پرونده‌های شکایت نفقه زیاد است که بر فرایند رسیدگی به شکایات تاثیر می‌گذارد و زمان مورد نیاز برای رسیدگی به پرونده‌ها را زیاد می‌کند.

بهترین راه گرفتن نفقه

مزایای داشتن وکیل خانم برای گرفتن نفقه

اگر دنبال شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر هستید بهتر است انجام اقدامات قانونی را به وکیل خانم بسپارید. کمک گرفتن از وکیل خانم برای پرونده نفقه با مزایای زیر همراه است:

کوتاه کردن فرایند رسیدگی به پرونده

یک وکیل خانم با تجربه و ماهر به خوبی با فرایند رسیدگی به پرونده نفه آشنایی دارد و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان پرونده را به سرانجام برساند. زیرا وکیل به صورت حرفه‌ای در زمینه مسائل خانوادگی و امور مالی فعالیت می‌کند.  اما اگر خانمی بخواهد به تنهایی کارهای رسیدگی به پرونده را انجام دهد به دلیل نا آشنایی با قوانین باید زمان طولانی صرف کند تا پرونده را به سرانجام برساند و بتواند نفقه را مطالبه کند.

عدم نیاز به حضور در دادگاه

برای آشنایی با شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر باید به این نکته توجه داشته باشید که با کمک گرفتن از وکیل نیازی به حضور زن در دادگاه وجود ندارد و این ویژگی فرایند دریافت نفقه زن را آسان می‌کند.

ضمنا شما می توانید قبل از هرگونه اقدامی با وکیل مشورت کنید و این مشاوره میتواند به صورت آنلاین و یا تلفنیباشد. برای مشاوره روی لینک زیرکلیک کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی

هزینه‌های گرفتن نفقه

 وقتی از شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر صحبت می‌کنیم باید به هزینه مورد نیاز برای رسیدگی به پرونده هم صحبت کنیم. بهتر است بداانید فرایند رسیدگی به تمام پرونده‌های حقوقی و کیفری به پرداخت هزینه نیاز دارد. در واقع نهادهای دولتی و حاکمیتی برای رسیدگی به دعاوی مختلف هزینه‌ای را از متقاضیان دریافت می‌کنند که رسیدگی به شکایت نفقه هم جزو این دعاوی است.

 برای آشنایی بیشتر با هزینه‌های گرفتن نفقه باید به این نکته توجه داشته باشید که وقتی زن درخواست مطالبه مهریه می‌کند باید هزینه دادرسی را هم پرداخت نماید. اما در صورتی که مرد محکوم به پرداخت نفقه شود، زن می‌تواند به عنوان تادیه هزینه دادرسی را از دادگاه مطالبه کند و مرد موظف به پرداخت آن است. هزینه‌های ارائه دادخواست نفقه شامل موارد زیر است:

جمع بندی

یکی از مسائل مهم در زندگی مشترک که برخی از اوقات موجب اختلاف زوجین می‌شود، نفقه است. مرد موظف به پرداخت هزینه نیازهای زن متناسب با شان وی است. در صورتی که مرد در این مورد کوتاهی کند، زن می‌تواند از طریق مراجع ذیربط شکایت خود را پیگیری کند و نفقه را دریافت نماید. سعی کردیم راهنمای کاملی درباره شرایط گرفتن نفقه زن بدون دردسر در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

 الهام قاسمی وکیل پایه یک دادگستری خانم در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه

جستجو