آخـــــرین مقالات و اخـــبار حقوقی

مهر 7, 1403

طلاق عسر و حرج چقدر طول می کشد

سوال متداول بسیاری از خانم‌هایی که در شرایط سختی زندگی می‌کنند و قصد طلاق دارند این است که زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج چقدر است و چقدر باید منتظر بمانند تا اقدامات قانونی آن انجام شود. در این مطلب می‌خواهیم شما را با شرایط طلاق عسر و حرج و زمان مورد نیاز برای آن آشنا کنیم.

طلاق عسر و حرج چیست؟

مطابق قوانین زوج حق طلاق دارد و می‌تواند بدون داشتن دلیل و عذر موجه از همسر خود جدا شود. اما در مواقعی که زوجه دلیل و عذر موجهی برای طلاق به دادگاه ارائه کند، می‌تواند برای جدایی اقدام نماید. وقتی از زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج صحبت می‌کنیم باید به این نکته دقت داشته باشیم که وقتی  زندگی برای زن سخت و غیر قابل تحمل باشد و دچار مشقت زیادی باشد می‌تواند طی مدت کوتاهی بدون گرفتن رضایت مرد برای گرفتن طلاق عسر و حرج اقدام نماید و طلاق بگیرد.

طلاق عسر و حرج

شرایط طلاق از طریق عسر و حرج

شرط مهم برای گرفتن طلاق عسر و حرج این است که زن در شرایط مشقت و سختی باشد. اما قاعدتا شرایط سخت برای هر فرد متفاوت است. به همین دلیل در قانون مصادیق تمثیلی برای شرایط عسر و حرج بیان شده است. شرایط طلاق عسر و حرج شامل موارد زیر است:

اثبات عسر و حرج زوجه به چه صورت است؟

برای اینکه با زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج آشنا شویم، ابتدا باید با شرایط عسر و حرج و نحوه اثبات آن آشنا شویم. زوجه باید با دلایل و مدارک مشخصی مبنی بر عسر و حرج به دادگاه ارائه نماید. موارد زیر نمونه‌هایی از شرایط عسر و حرج برای زوجه است:

شهادت شهود

یکی از بهترین مواردی که می‌تواند شرایط عسر و حرج را برای زن اثبات کند، شهادت شهود است. کسانی که از نزدیک وضعیت زندگی زن و شوهر را ببینند، می‌توانند شهادت بدهند زوجه در شرایط سخت و مشقت‌باری است و فرایند طلاق را راحت‌تر کنند.

نظریه پزشکی قانونی

یکی دیگر از مواردی که به اثبات شرایط عسر و حرج زوجه کمک می‌کند، نظریه پزشکی قانونی است. وقتی زوجه تحت سوءاستفاده جسمی و روانی باشد می‌تواند با نظریه پزشکی قانونی این موضوع را به دادگاه ثابت کند.

گزارش مددکار اجتماعی

مددکاران اجتماعی می‌توانند با زوجین گفتگو کنند و گزارشی از وضعیت زندگی زن و شوهر به دادگاه ارائه نمایند تا درباره شرایط عسر و حرج زن تصمیم‌گیری شود.

فیلم، عکس و پیام‌های ضبط شده

  زوجه می‌تواند از مدارکی نظیر عکس و فیلم استفاده کند تا ثابت نماید شرایط سختی را در زندگی تحمل می‌کند و قادر به ادامه نیست. 

طلاق عسر و حرح چقدر زمان می برد

نمونه دادخواست طلاق عسرو حرج

خواهان: خانم…اقامتگاه: شهرستان … شماره ملی: …خوانده: آقای… اقامتگاه: شهرستان … شماره ملی: … خواسته: طلاق به درخواست زوجه به علت عسر و حرج

دلایل:

رونوشت سند رسمی ازدواج شماره….

رونوشت شناسنامه و کارت ملی

دادنامه شماره…..صادره از دادگاه کیفری دو

شهادت نامه  شهود از بستگاه نزدیک

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان .( دادگاه محل اقامت زوجه)

باسلام و احترام

به استحضار می رساند اینجانب…طبق سند ازدواج شماره…صادره از دفترخانه ازدواج رسمی شماره… به عقد دائم آقای… در آمدم . بعد از تشکیل زندگی مشترک و استقرار در منزل خوانده به مدت… که حاصل این وصلت… فرزند است.

حال خوانده بدون هیچگونه دلیل موجهی با سوء رفتار، ضرب و شتم و ایجاد جوی متشنج  باعث عسر و حرج  و خوف جانی برای من و سایر اعضایی خانواده شده است. همچنین خوانده بیش ازچند ماه متوالی از پرداخت نفقه امتناع کرده است. بر همین اساس  اینجانب با طرح شکایت در دادگاه کیفری ، علیه ایشان به اتهام ترک انفاق و نیز ضرب و شتم که منجر به صدور دادنامه قطعی شماره………….. صادر از دادگاه کیفری دو شهرستان….  مبنی بر محکومیت خوانده به مجازات کیفری شده است.

علاوه بر توضیحات و ادله فوق، شهادت نامه شهود نیز این مطالب را گواهی کرده و در صورت صلاح دید دادگاه محترم شهود برای ادای شهادت آماده حضور در دادگاه جهت گواهی نیز می باشند . حال مطابق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی که اشعار می دارد” عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته وتحمل آن مشکل باشد” ادامه زندگی برای اینجانب با خوانده امکان پذیر نیست.

در اخر با سپاس از دادگاه محترم، اینجانب استنادا به تبصره و بند ۴ ماده۱۱۳۰ و نیز ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی تقاضای صدور حکم طلاق به علت عسر و حرج مورد استدعاست.

زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج چقدر است؟

زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی نظیر وقت‌های رسیدگی، شعبه رسیدگی‌کننده، تعداد جلسات مشاوره و…. بر مدت زمان طلاق تاثیر دارد. اما به طور معمول پیگیری این پرونده‌ها بین 1 تا 2 سال طول می‌کشد. 

با اینکه عوامل متعددی بر زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج تاثیر دارد و ممکن است این فرایند طولانی‌ شود، اما اگر از وکیل خانواده در تهران  کمک بگیرید می‌توانید روند به سرانجام رساندن و زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج را کوتاه نمایید. یک وکیل ماهر به خوبی می‌تواند طی مدت زمان کوتاهی مدارک و شواهد مورد نیاز برای اثبات شرایط مشقت‌بار زن فراهم نماید.

جمع‌بندی

مطابق قوانین امکان فسخ ازدواج برای زوجه در شرایط عسر و حرج فراهم است. این مطلب راهنمای کاملی درباره زمان مورد نیاز برای طلاق عسر و حرج، شرایط و راه‌های اثبات آن است. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد. 

 

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه

جستجو