آخـــــرین مقالات و اخـــبار حقوقی

فروردین 21, 1403

شرایط اثبات مالکیت با قولنامه در قوانین ایران

قانونگذار برای اثبات مالکیت با قولنامه (الزام به تنظیم سند) تمهیداتی در نظر گرفته است. مطابق قوانین حقوقی ثابت کردن مالکیت با استفاده از قولنامه دستی و محضری یا با شهادت شهود امکان‌پذیر است. در این مطلب تصمیم داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره شیوه ثابت نمودن مالکیت مالی با قولنامه را در اختیار شما قرار دهیم. 

اثبات مالکیت با قولنامه

قولنامه سندی است که مطابق آن طرفین قرارداد تعهد می‌کنند در زمان مشخص شده نسبت به انجام وظایف خود عمل کنند. به طور معمول تعهد درج شده در قولنامه انتقال مالکیت ملک یا مال به طرف مقابل قرار داد است. ممکن است بعد از مدتی فردی راجع به ملک یا مالی که قولنامه آن نوشته شده است، ادعایی داشته باشد. 

در این موارد مالک می‌تواند برای اثبات مالکیت با قولنامه اقدامات لازم را انجام دهد و مدارک مورد نیاز را آماده کند.

3 راه برای اثبات مالکیت با قولنامه

مطابق ماده 30 قانون مدنی مالک نسبت به تصرف و انتفاع دارایی‌های خود حق دارد. در مواردی که افراد دیگری به جز مالک ادعایی مبنی بر مالکیت داشته باشند، لازم است مالک دلایل و شواهد لازم برای ثابت کردن مالکیت را به دادگاه ارائه کند تا بتواند از حقوق خود دفاع کند. 

با توجه به اینکه قولنامه به صورت دستی و محضری تنظیم می‌شود، باید شیوه ثابت کردن مالکیت قولنامه دستی و محضری را بدانیم.

1_ ثابت کردن مالکیت با قولنامه دستی

به طور معمول دعاوی که در مراجع قضایی مطرح می‌شود، در رابطه با قولنامه‌های دستی است. قولنامه‌های دستی به صورت دست‌نویس در بنگاه معاملات ملکی نوشته می‌شوند. اگر کسی بخواهد مالکیت مالی را با قولنامه دستی اثبات کند باید مدارک مورد نیاز را به دادگاه ارائه کند تا بتواند حقوق خود را مطالبه نماید.  

2_ ثابت کردن مالکیت با قولنامه محضری 

مطابق ماده 1292 قانون، اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند، جای تردید ندارند و کسی نمی‌تواند منکر صحت آن‌ها شود. مگر اینکه فرد مدعی توانایی این را داشته باشد که ثابت کند قولنامه محضری یا رسمی جعلی است یا اعتبار ندارد. 
بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم برای ثابت کردن مالکیت با قولنامه محضری نیازی به مدرک دیگری وجود ندارد، در حالی‌که اثبات با قولنامه دستی نیازمند شواهد و قرائن است. 

3_ اثبات مالکیت با قولنامه توسط شهادت شهود

مطابق ماده 1313 اصلاحی قانون مدنی به منظور ثابت کردن مالکیت با استفاده از قولنامه دستی به شهادت شهود نیاز داریم، طبق ماده ۱۳۱۳ اصلاحی قانون مدنی شاهدان باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند که شامل موارد زیر است:

نمونه دادخواست اثبات مالکیت با قولنامه

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اثبات مالکیت ارائه قولنامه به مراجع قضایی است. فردی که متقاضی اثبات مالکیت با استفاده از قولنامه است، باید قبل از هر کاری با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سامانه ثنا ثبت نام کند تا بتواند دادخواست اثبات مالکیت را ثبت نماید.

مدارک لازم برای اثبات مالکیت با قولنامه دستی

مدارک مورد نیاز برای اثبات مالکیت با استفاده از قولنامه شامل موارد زیر است:

پیشنهاد می‌کنیم متقاضیان اثبات مالکیت تمام اسناد و مدارکی که با استفاده از آن می‌توانند مالکیت خود را اثبات کنند، به دادگاه ارائه نمایند. در صورتی که مدارک اثبات کننده بیشتر باشد، احتمال صدور حکم به نفع فرد بیشتر می‌شود.

اثبات مالکیت با کپی قولنامه

ثابت کردن مالکیت با کپی قولنامه فقط در شرایط خاصی امکان‌پذیر است. شرایط ویژه اثبات مالکیت با قولنامه شامل موارد زیر است:

1_ توافق طرفین 

در صورتی که طرفین معامله در قولنامه توافق کرده باشند که کپی قولنامه معتبر است، امکان ارائه آن به دادگاه وجود دارد. 

2_ ارائه کامل محتوای قولنامه 

کپی قولنامه باید کامل باشد و اطلاعات مورد نیاز را به دادگاه ارائه کند. 

3_ تصدیق کپی توسط مراجع مختصر

اعتبار کپی قولنامه باید توسط مرجع معتبر و دفتر اسناد رسمی تایید شده باشد. 

4_ ارائه دلایل معتبر به عنوان پشتیبان کپی قولنامه 

لازم است همراه با کپی قولنامه دلایل معتبر دیگری مانند شهادت شهود، اقرارنامه، سوگند هم به دادگاه ارائه شود. 

یکی از دعوای که امکان حل و فصل آن در دادگاه وجود دارد، اثبات مالکیت با استفاده از قولنامه محضری یا قولنامه دستی است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره شیوه اثبات مالکیت با انواع قولنامه را در اختیار شما قرار دهیم و مدارک مورد نیاز برای انجام این کار را به شما ارائه کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

 

الهام قاسمی وکیل پایه یک دادگستری در تهران 

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه

جستجو