آوسبیلدونگ آلمان 2024، مدارک، شرایط و لیست اوسبیلدونگ

خدمات ما

آوسبیلدونگ آلمان یا دوره کارآموزی در این کشور امکانی است که دولت برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا قرار داده است تا در طی آن مهارت حرفه‌ای را بیاموزند و آمادگی ورود به بازار کار آلمان را پیدا کنند. برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ باید گواهینامه‌های مهارتی و مدارک تحصیلی مرتبط را ارائه کنید و با زبان آلمانی آشنایی کافی داشته باشید. 
آوسبیلدونگ آلمان، همان کارآموزی محسوب می‌شود که همراه با آموزش حرفه‌ای است. کارآموزی در آلمان یک فرصت مناسب برای مهاجرتی است که قصد اقامت دائم در این کشور را دارند. برای کسب راهنمایی و اطلاعات تکمیلی درباره آوسبیلدونگ با ما تماس بگیرید.
در این مقاله راهنمایی کاملی درباره کارآموزی در آلمان، سیستم آموزشی و مشاغل پرطرفدار در این کشور به شما ارائه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

اهمیت آوسبیلدونگ برای اقتصاد آلمان

آلمان کشوری صنعتی است که اقتصاد آن بر پایه تولید محصولات مختلف شکل گرفته است. از همین‌رو آوسبیلدونگ آلمان نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد. سیستم آوسبیلدونگ به آموزش نیروی کار حرفه‌ای کمک کرده و از سویی دیگر به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا افراد را براساس نیازهای خاص فنی و اجرایی آموزش دهند. 
 
شرکت‌ها در طول دوره کارآموزی اطلاعات کاملی را درباره کارآموزان به‌دست آورده و نیروهای کار ماهری را انتخاب می‌کنند که با نیازهای آنها همسو هستند.
در Ausbildung هر فردی فراتر از مهارت‌های عملی و چشم‌انداز شغلی به‌لحاظ شخصی و حرفه‌ای رشد می‌کند. این موضوع زمینه آشنایی مهاجران با فرهنگ آلمانی و هماهنگی آن‌ها با جامعه را فراهم می‌آورد. برخی از مزایایی که کارآموزی برای اقتصاد آلمان به همراه دارد:

پرورش نیروی انسانی ماهر در حین کار

کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار

شفاف‌سازی مسیرهای شغلی

کسب درآمد در حین یادگیری

تنوع در آموزش‌های کاربردی

ایجاد فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی در صنعت

در آوسبیلدونگ آلمان کارآموزان باید چند روز در هفته را در محل کار، کارآموزی کنند و باقی مانده هفته را به دریافت آموزش‌های تکمیلی بپردازند. نمره نهایی کارآموز براساس امتیاز به دست آمده از کار در شرکت و امتیاز آموزش در آموزشگاه تعیین خواهد شد.

تمکن مالی برای آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ یک دوره ی کار آموزی در آلمان هست که فرد متقاضی ۲ روز آموزش تئوری و ۳ روز آموزش عملی دارد و در مقابل ۳ روز کار عملی حقوق دریافت می کند. بحث تمکن مالی در رابطه با پذیرش دوره‌های کارآموزی آوسبیلدونگ بسیار مهم است. 


آیا برای پذیرش در این دوره‌ها احتیاج دارید که تمکن مالی بپردازید؟ در پاسخ باید گفت که تمام این‌ها کاملاً به دوره آوسبیلدونگی که می‌خواهید در آن شرکت کنید بستگی دارد. دو نوع آوسبیلدونگ وجود دارد؛ نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر دوره مورد نظر شما قراردادی باشد و همچنین حقوق هم دریافت کنید نیازی نیست که تمکن مالی ارائه دهید. اما اگر به جز این باشد باید به صورت ماهانه ۸۵۰ یورو برای تمکن مالی اختصاص دهید.

شرایط آوسبیلدونگ آلمان

آموزش در آلمان برای اتباع خارجی در قالب یک برنامه آموزشی حرفه‌ای ارائه می‌شود. افراد برای آوسبیلدونگ باید به مهارت‌های زبان آلمانی مسلط باشند. زمانی برای کارآموزی در آلمان پذیرفته می‌شوید که زبان آلمانی‌تان در سطح B1 یا B2 باشد. 

افراد متقاضی ویزای آوسبیلدونگ می‌توانند زمانی که در کشورشان هستند به شرکت‌های آلمانی تقاضای کارآموزی دهند یا اینکه با دریافت ویزا و سفر به آلمان به دنبال شرکت‌های ارائه‌دهنده آوسبیلدونگ بگردند.
پس از پذیرفته شدن کارآموزی در آلمان، آموزش به دو بخش تقسیم می‌شود:

  1. کارفرما یا شرکت آلمانی با شما تماس گرفته و برای حضور در محل کار به‌عنوان کارآموز دعوت‌تان می‌کند تا تجربه کسب کنید؛
  2. هم‌زمان باید در یک آموزشگاه حرفه‌ای آموزش‌های عملی را دریافت کنید که در زبان آلمانی به Breufsschule شناخته می‌شوند.

سیستم آموزشی در آلمان منحصربه‌فرد است. در این سیستم به دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا اجازه داده می‌شود تا در شرکت‌های آلمانی دوره کارآموزی را بگذرانند و هم‌زمان در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا شرایط ورود به بازار کار را داشته باشند.
آوسبیلدونگ در آلمان تاریخچه طولانی دارد و بسیاری از جوانان از طریق همین سیستم کارآموزی وارد بازار کار می‌شوند. به‌طوری که در حال حاضر در حدود ۵۰۰ هزار قرارداد جدید آوسبیلدونگ آلمان توسط شرکت‌های مختلف با کارآموزان امضا شده است.

انواع آوسبیلدونگ آلمان

برنامه‌های متنوعی برای کارآموزی در آلمان توسط دولت این کشور طراحی می‌شود. در حال حاضر حدود ۳۲۰ برنامه دولتی Ausbildung و بیش از یک میلیون کارآموز در این کشور هستند. به طور کلی سه نوع آوسبیلدونگ آلمان وجود دارد:

دوگانه (Duale)

در نوع دوگانه، آموزش‌های تئوری و عملی در فواصل منظمی به کارآموزان ارائه می‌شوند. در طول دوره نیز حقوق مختصری به کارآموز داده می‌شود. همه دارندگان مدرک دیپلم می‌توانند برای این نوع آوسبیلدونگ آلمان تقاضا دهند.

مدرسه محور (Schulische)

در نوع مدرسه محور آموزش عمدتاً در مدارس حرفه‌ای انجام می‌شود. البته تمارین عملی برای تقویت مهارت‌ها ارائه می‌شوند.

مدرک دوگانه (Duales Studium)

در نوع مدرک دوگانه دانشجویان در دانشگاه حضور می‌یابند و به‌صورت پاره‌وقت نیز در شرکت‌ها کار می‌کنند. البته در برخی از شرایط کارآموز به مطالعات تحقیقاتی نیز می‌پردازد.

چگونه ویزای آوسبیلدونگ آلمان را دریافت کنیم؟

برای دریافت Ausbildung آلمان باید دارای حداقل شرایط زیر باشید:

متقاضی باید تحصیلات تا سطح دیپلم (کلاس دوازدهم) را گذرانده باشد

باید به زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 مسلط باشید

ارائه سوابق شغلی و حرفه‌ای، توصیه‌نامه‌ها و…

گرفتن نوبت از سفارت برای بررسی ویزای آوسبیلدونگ آلمان یا ویزای اقامت معتبر در این کشور

سن از ۱۸ تا 35 سال (برای کارآموزی دولت شرط سنی نمی‌گذارد ولی شرکت‌ها شرایط مختص به خود را دارند)

اثبات تمکن مالی برای مدت زمان حدود یک سال اقامت در این کشور.(البته در بیشتر موارد نیازی نیست)

به مشــاوره حقـوقی نیاز دارید؟

لطفا موردی که در آن به مشاوره یا راهنمایی حقوقی احتیاج دارید رو در فرم زیر به اختصار توضیح دهید

تلفن : ۰۲۱۲۶۲۱۶۳۸۹ – ۰۲۱۲۶۲۹۳۶۸۱

تکمـیل فرم مشاوره حقوقی

یک مشاور رسمی در زمینه مهاجرت به کانادا می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمک کند، همچنین به شما راهنمایی می‌کند که کدام یک از روش های مهاجرت به کانادا برای شما مناسب تر است.
اگر برای مهاجرت نیاز به مشاوره تخصصی دارید می‌توانید یک زمان مناسب را برای دریافت مشاوره رزرو کند.

تکمـیل فرم ارزیابی رایگـــان

یک مشاور رسمی در زمینه مهاجرت به کانادا می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمک کند، همچنین به شما راهنمایی می‌کند که کدام یک از روش های مهاجرت به کانادا برای شما مناسب تر است.
اگر برای مهاجرت نیاز به مشاوره تخصصی دارید می‌توانید یک زمان مناسب را برای دریافت مشاوره رزرو کند.

مراحل و شرایط ثبت شرکت در امارات و اقامت این کشور

ایرانیانی که 18 سال سن داشته باشند و مدارک قانونی مانند پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و پرداخت حق تاسیس شرکت را داشته باشند، امکان ثبت شرکت در دبی و اقامت در امارات متحده عربی را خواهند داشت. ثبت شرکت در دبی مشابه ایران است و امکان ثبت شرکت‌هایی با کارکردهای مختلفی را دارید:

دریافت حقوق ماهیانه:

در دوره آوسبیلدونگ آلمان، حقوق حداقلی دریافت خواهید کرد.

دریافت حقوق ماهیانه:

در دوره آوسبیلدونگ آلمان، حقوق حداقلی دریافت خواهید کرد.

دریافت حقوق ماهیانه:

در دوره آوسبیلدونگ آلمان، حقوق حداقلی دریافت خواهید کرد.

دریافت حقوق ماهیانه:

در دوره آوسبیلدونگ آلمان، حقوق حداقلی دریافت خواهید کرد.

دریافت حقوق ماهیانه:

در دوره آوسبیلدونگ آلمان، حقوق حداقلی دریافت خواهید کرد.

دریافت حقوق ماهیانه:

در دوره آوسبیلدونگ آلمان، حقوق حداقلی دریافت خواهید کرد.

سایت آوسبیلدونگ آلمان

اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی را درباره کارآموزی در آلمان به‌دست آورید، بهترین مرجع وب سایت رسمی آوسبیلدونگ آلمان به آدرس اینترنتی ausbildung.de است که در آن آخرین اطلاعات شرکت‌ها و موقعیت‌های کارآموزی درج شده است.

لیست اوسبیلدونگ المان 

محبوب‌ترین مشاغل در دوره‌های کارآموزی آلمان براساس میزان فرصت‌های شغلی و مبلغ حقوق تعیین می‌شوند. البته طول دوره کارآموزی نیز در انتخاب آن‌ها توسط کارآموزان تاثیر می‌گذارد. در لیست آوسبیلدونگ آلمان رشته‌های متنوعی وجود دارد:

۱. متخصص فناوری اطلاعات (IT)

با توجه به نیاز روزافزون به متخصصان IT در دوره‌های آسبیلدونگ، فرصت‌های شغلی عالی و پردرآمدی برای این حرفه وجود دارد. زمینه‌های کاری مانند برنامه‌نویسی، شبکه‌های کامپیوتری، توسعه نرم‌افزار، دیجیتال مارکتینگ و… در مدت ۳ سال به متقاضیان آموزش داده می‌شوند و به‌طور متوسط حقوق ماهیانه ۱۲۰۰ یورو به کارآموز داده خواهد شد.

۲. فناوری‌های اتوماسیون

صنایع مختلف در آلمان نیاز زیادی به فرایندهای تولید پیشرفته، رباتیک و سیستم‌های کنترلی دارند. در آوسبیلدونگ آلمان آموزش‌های کاربردی به کارآموزان برای ورود به این حوزه‌ها در مدت 3.5 سال داده می‌شود.

۳. متخصص تست مواد از پردرآمدترین مشاغل در آوسبیلدونگ آلمان

در صنایع، کنترل کیفیت و حفظ ایمنی اهمیت زیادی دارد. متخصصان تست استقامت مواد وظیفه کنترل کیفیت و بررسی استانداردهای صنعتی را برعهده دارند.

۴. پرستار

پرستاری شغلی ارزشمند در آلمان است که فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای دارد. در دوره Nursing Ausbildung به متقاضیان تخصص و مهارت‌های مورد نیاز برای مراقبت از بیماران آموزش داده می‌شود. بدین شکل جلوی کمبود شدید پرستار در آلمان گرفته می‌شود که یکی از معضلات دولت است.

۵. متخصص فناوری غذایی

صنایع غذایی در آلمان فرصت‌های شغلی زیادی را برای متقاضیان ایجاد می‌کنند. در دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان، آموزش‌های کاربردی در زمینه تضمین کیفیت و بهداشت مواد غذایی به کارجویان این حوزه داده می‌شود.

۶. آموزش رانندگی با ماشین سنگین

لجستیک و حمل‌ونقل از صنایع استراتژیک در آلمان محسوب می‌شود. به همین دلیل در دوره‌های کارآموزی به متقاضیان رانندگی با کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین، آموزش‌های کاربردی داده می‌شود تا امکان استفاده و نگهداری از وسایل نقلیه را داشته باشند.

لیست اوسبیلدونگ المان 

سؤالات متداول، پاسخ‌هایی برای سوالات شما

برای دریافت ویزای کارآموزی در آلمان باید هزینه‌های آزادسازی مدرک (دیپلم به بالا) را به وزارت علوم پرداخت کنید. همچنین بایستی تمامی مدارک تحصیلی و حرفه‌ای را در یک دارالترجمه رسمی به زبان آلمانی ترجمه کنید. پرداخت هزینه ویزامتریک در حدود 100 یورو است.
هزینه اخذ ویزا نیز در حدود ۶۰ یورو خواهد بود. البته در برخی از موارد نیاز به ارائه مدارک تمکن مالی نیز خواهید داشت.

برای تعیین وقت مشاوره حضوری، لطفاً با ما تماس بگیرید و یک وقت مناسب را برای شما تعیین خواهیم کرد

برای تعیین وقت مشاوره حضوری، لطفاً با ما تماس بگیرید و یک وقت مناسب را برای شما تعیین خواهیم کرد

جستجو